Ouders, verzorgers, leerkrachten, professionals realiseren zich niet voldoende welke negatieve online ervaringen kinderen hebben en ze luisteren niet goed en niet structureel naar de mening en de feedback van kinderen en jongeren over het verbeteren van de digitale omgeving. Als Nederland houden we ons dus niet voldoende aan een belangrijk onderdeel van de General Comment 25 van de Verenigde Naties als het gaat om: “Het eerbiedigen van de opvattingen van het kind"
"Nederland dient kinderen bewuster te maken van digitale middelen om hun meningen kenbaar te maken en de toegang ertoe te bevorderen en kinderen training en ondersteuning aan te bieden om op voet van gelijkheid met ouderen deel te nemen, indien nodig op anonieme basis, zodat ze op effectieve wijze voor hun rechten kunnen opkomen, individueel en als groep."
"Bij het ontwikkelen van wetgeving, beleid, programma's, diensten en training over de rechten van kinderen in relatie tot de digitale wereld, dient Nederland alle kinderen te betrekken en te luisteren naar hun behoeften en terdege rekening te houden met hun opvattingen. Zij dient te waarborgen dat aanbieders van digitale diensten actief in contact treden met kinderen, passende waarborgen toepassen en terdege rekening houden met de opvattingen van kinderen bij het ontwikkelen van producten en diensten."
"Nederland wordt aangemoedigd de digitale omgeving te gebruiken om kinderen om hun mening te vragen over relevante wetgevende, administratieve en andere maatregelen en te waarborgen dat hun opvattingen serieus genomen worden en dat de deelname van kinderen niet resulteert in onnodige monitoring of gegevensverzameling die indruist tegen hun recht op privacy, vrijheid van gedachte en mening. Zij dient te waarborgen dat bij consultatieve processen kinderen worden meegenomen die geen toegang tot technologie hebben of niet de vaardigheden hebben om deze te gebruiken.”